- Tips 'n Tricks -
Handige snelfuncties voor tijdens het schetsen
Auteur: Jürgen Galba
Tijdens het tekenen van objecten, kunnen bijkomende functies geactiveerd worden door de muis te verslepen.
Afhankelijk van het omveld, zijn verschillende resultaten mogelijk.
Boog op uiteinde rechte:
Men hoeft niet percé de lijnfunctie te onderbreken om naar een aanliggende boogfunctie over te gaan.
Klik en versleep op het eindpunt van een bestaande lijn (rechte, spline of boog), en versleep de muis in de gewenste
richting om een rakende of haakse kromme te bekomen. De lijnfunctie blijft aktief, men kan dus een volgende lijn plaatsen,
of de muis terug verslepen voor een boogfunctie. Versleep tijdens de boogfunctie de muis terug naar het startpunt om
eventueel nog te wisselen tussen een rakende boog of haakse boog.
Loodlijn starten op een rechte:
Een loodlijn op een bestaande rechte tekenen, kan ook door rechtstreeks op die rechte te starten. Met de lijnfunctie
klikt men een eerste punt aan van de bestaande rechte, en versleept men die in de gewenste richting. Dit maakt de
getekende lijn automatisch loodrecht. Ook in combinatie met de SHIFT-toets kan men dit effekt bekomen. Start terug
de lijnfunctie en klik een eerste punt aan van de bestaande rechte. Druk de SHIFT-toest in, en hiermee zal onmiddellijk
de loodrecht voorwaarde vervuld worden.
Boog op een rechte:
De boogfunctie ondersteund ook een versleepaktie. In plaats van een boog met 3 punten te bepalen op een bestaand
object, kan men tijdens de boogfunctie ook het bestaande object selecteren en die in de gewenste richting verslepen.
Hieruit ontstaat een boog wiens eindpunten gelijk zijn aan het voorhanden object.
Radiale lijn uit center cirkel of cirkelboog:
Een radiale lijn vanuit het center van een cirkel of cirkelboog is ook met het verslepen makkelijk en snel te klaren.
Start de lijnfunctie, klik op de cirkel of cirkelboog, en versleep de muis haaks weg om de lengte van de lijn te bepalen.
Rakend aan boog of cirkel:
Ook een lijn rakend aan een boog of cirkelboog positioneren is kinderspel. Start de lijnfunctie, klik op de cirkel of
cirkelboog, en versleep de muis rakend weg om de lengte van de lijn te bepalen. Ook hier is de combinatie met de SHIFT
– toets geldig. Terwijl het tweede punt geplaatst wordt, moet men de shift toets indrukken om aan een tangent voorwaarde te voldoen.
TOP
|