In de deze Tips 'n Tricks zult u leren hoe men Parts in een samenstelling aan en uit kan zetten gebruik makend van Excel.
Een vrij bewegende cilindersamenstelling moet worden ingebouwd in een grotere samenstelling. Eénmaal ingebouwd wordt de subsamestelling echter een star geheel. Met de optie "flexibe" of "adaptive" kan men de bewegingsvrijheid terug vrijgeven.
Iedereen kent de standaard manier om constrains te plaatsen tussen 2 onderdelen. In Inventor kun je echter ook met behulp van sneltoetsen constrainen! Kortom de MATRIXS schortcuts!
Bepaalde onderdelen zoals bijvoorbeeld een O-ring kun je niet met één constraint vast leggen. Dat word al snel vervelend als je diezelfde onderdelen dagelijks gebruikt. Heb je hetzelfde probleem? Lees dan snel verder, misschien kan deze manier van werken ook voor u een oplossing zijn!
In bijlage kunt u ook het onderdeel downloaden.
Als men een conflict bemerkt met een constraint, is het niet altijd even eenvoudig om de betrokken componenten terug te vinden waarop de constraint is geplaatst. In deze tip n’ trick leggen we uit hoe men deze componenten kan isoleren, zodat men alle aandacht kan toespitsen op die onderdelen die het probleem veroorzaken.
Soms gebeurt het dat het Isometrisch niet staat zoals men dat had gewenst. Dit kun men aanpassen met een kleine ingreep.
Hier wordt uitgelegd hoe men het part of assy automatisch kunt laten ronddraaien, leuk als screensaver wanneer men even een pot koffie gaat halen...
Deze tip legt uit hoe men een werkende ketting kan maken, die d.m.v. een drive constraint volledig ronddraait!
In bijlage kunt u ook de assembly donwloaden.
Na het invoeren van de contact solver in Inventor is de mogelijkheid voor simulaties al sterk uitgebreid. Toch heeft het zijn beperkingen...
De bedoeling van deze trick is om een zuiger te beperken in zijn beweging. Dit is namelijk niet mogelijk d.m.v. constraints. Maar kan wel via een omweggetje.
Deze handleiding toont je hoe je d.m.v. gebruik te maken van adaptiviteit en het koppelen van parameters aan je features een veer kunt laten bewegen
naargelang de positie van 2 blokjes.
Vanaf IV11 heeft u de mogelijkheid om parts en assemblies te suppressen. Op deze manier haalt u de desbetreffende parts en assemblies uit het geheugen,
deze bevordert de snelheid.
Vind je het niet vervelend als u steeds op Place Component moet klikken om dan te zoeken naar een part of subassy die u reeds eerder in die assembly hebt geplaatst?
Het kan veel sneller! Een truckje uit de oude doos...
Het is je waarschijnlijk al eens voorgevallen dat je een workplane hebt geplaatst in je assembly en die te klein wordt weergegeven.
Je hebt dan waarschijnlijk geprobeerd het workplane te selecteren en de hoekpunten uit te rekken. Dut lukt echter niet! Hoe gaat dit dan wel?
Wanneer je een grote assembly hebt is het soms moeilijk om een constraint die een conflict genereert terug te vinden. Je moet immers alles gaan
expanderen om de onderliggende constraints te vinden. Dit is heel wat werk en kan veel sneller!
|